Kan jeg plante slyngroser op ad en sydvendt mur?

Jeg har foran mit hus en parkeringsplads (fælles med naboen) belagt med ral. Jeg har en lang ubrudt facade, der vender SSØ. Kan jeg plante slyng- eller klatreroser op ad muren, og hvilke sorter er mest hårdføre? Hvor dybt skal jeg skifte jorden ud, for at de kan trives? Jeg havde forestillet mig at plante en række lavendler foran roserne. Hvilken jord kan de trives i?

Med venlig hilsen
Ketty Fokdal, marts 2006

Svar

Det lyder som om at din mur er et rigtig godt sted for slyngroser, da de gerne vil have det varmt.

Med alle roser er det væsentligt, at der er gravet grundigt ud inden plantning, det vil i praksis sige ca. 40 cm. I plantehullet skal der være en god humusholdig muldjord. Roser er kræsne med hensyn til jorden, og de skal i det hele taget gødes godt for at trives. En anden væsentlig ting er selve plantningen. Roser skal plantes dybt, for de er okulerede, hvilket vil sige at den forædlede rose er »sat på« en vildrose. Derfor skal rosen plantes så dybt, at den første forgrening sker ca. 5 cm under jorden.

Der er en del gode slyngrosesorter, blandt andet:

  • ‘New Dawn’ med kraftig vækst og mange sartrosa blomster.
  • ‘Purity’ med kraftig vækst og renhvide blomster.
  • ‘Sympathie’ med meget kraftig vækst og røde blomster.
  • ‘White Nights’, med moderat vækst og hvide, duftende blomster.

Lavendel og roser er en klassisk kombination. Lavendler trives bedst i en ret gruset, mager jord, og fuld sol.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg plante slyngroser op ad en sydvendt mur?