Hvordan skal jordbunden være til Magnolia ‘Susan’?

Jeg har fået en Magnolia ‘Susan’. Skal den plantes i surbund, eller har jeg misforstået noget?

Med venlig hilsen
Bente L. Hansen, marts 2007

Svar

Klonen ‘Susan’ er en krydsning mellem to meget velansete sorter, nemlig henholdsvis Magnolia liliiflora ‘Nigra’ og Magnolia stellata ‘Rosea’. På den baggrund må man slå fast, at planten ikke er en egentlig surbundsplante. Derimod kræver den

  • fugtig humusrig og veldrænet, men alligevel fugtig jord (hverken for vådt eller for tørt)
  • topdressing af rodzonen hvert forår
  • fuld sol til delvis skygge (gerne beskyttet mod blæst)

Prøv at undgå sydvendte placeringer, for det fremkalder for tidlig blomstring med risiko for frostskader.

Når alt dette er slået fast kan man let se, at det formentlig vil være praktisk at lade som om ‘Susan’ er en surbundsplante, for et
sphagnumfyldt bed vil opfylde kravene til jordbunden. pH bør dog ikke være lavere end 5,5.

Det her nævnte kan bruges som en tommelfingerregel, der gælder de fleste magnolier. Se dog Jens Thejsens og mine tidligere svar på tilsvarende spørgsmål.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan skal jordbunden være til Magnolia ‘Susan’?