Skal Magnolia soulangeana plantes i sur jord?

Vi er flyttet i hus sidste år, og i år er det tid til at få haven anlagt. Vi har bagerst i haven, hvor der er sol fra middag og frem, lavet en rundbed på cirka 1,5 m i diameter med stenkant rundtom. I dette bed vil jeg plante en nyindkøbt Magnolia soulangeana.

Men mit store spørgsmål er: Hvilken slags jord skal den plantes i? Surbundsjord eller bare alm?

Det er en buskplante, jeg har købt. Er der mulighed for, man kan lave den til et træ? Og hvordan?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Line Olesen, marts 2012

Svar

Magnolia × soulangeana eller Almindelig magnolia er tilpasset en fugtbevarende, men gennemtrængelig og svagt sur jord. Så surbundsjord vil nok være det bedste, specielt hvis man blander en god del fyrretræsnåle og filtergrus i (gerne 1 del nåle til 1 del grus til 2 dele sphagnum).

Planten er fra naturens hånd en grov busk eller et kortstammet, lille træ. Hvis man vil forme det som et træ, bør man hurtigst muligt udvælge én af hovedgrenene, som skal blive til stammen. De andre skal så fjernes helt nede ved eller helst under jorden, mens de nederste sidegrene på den udvalgte hovedgren bliver fjernet inde ved »stammen«. Men vent nu lige et par år, indtil planten har samlet kræfter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal Magnolia soulangeana plantes i sur jord?