Kan forårsløgblomster og stauder vokse i et tykt lag barkflis?

Jeg har tænkt at dække min have ca.10 cm barkflis. Kan løg og andre forårsbebuder trænge igennem

Med venlig hilsen
Erland Larsen, marts 2007

Svar

Blomsterløg er mange ting, og forårsbebudere endnu flere, så det er svært at svare helt bredt. Givet er det i hvert fald, at løgvækster med store løg (tulipaner, narcisser, påskeliljer, pinseliljer osv.) med lethed trænger gennem både 10 og 15 cm tykke flislag. Derimod er det mere tvivlsomt, om vækster med små løg (skillaer, krokus, snepryd, vintergækker, eranthis osv.) kan klare det. I hvert fald vil de have et par år, hvor de samler kræfter og kun viser grønne blade. Det samme gælder for knoldvækster og de egentlige stauder: de kraftige med meget store, næringsrige knolde og rødder skal nok komme igennem, men de små og sarte vil sikkert bukke under.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan forårsløgblomster og stauder vokse i et tykt lag barkflis?