Hvad er det for en plante med vintergrønne store blade?

Da jeg sidste år rensede et bed i min forhave for alskens gamle buske, dukkede denne stedsegrønne plante op. Den er ca. 15 cm høj. Bladene er kraftigt grønne og ret tykke. Jeg har ikke kunne finde ud af hvilken plante, det drejer sig om, kan I hjælpe.

Her i år er den dukket op flere steder i det nyanlagte bed, jeg synes faktisk at den er meget pæn. På forhånd tak.

Juleroser og vintergækker

Nogle flotte grønne blade, men hvad er det for en plante Foto: Sille Christensen

Julerose

Den er dukket op flere steder i bedet. Foto: Sille Christensen

Med venlig hilsen
Sille Christensen, april 2007

Svar

Det er juleroser, som har selvsået, og som du nu har i forskellige aldre. Når du ikke selv har store blomstrende juleroser, må frøene være kommet udefra, antagelig fra fugle, som har siddet på grene og klattet ned i bedet.

Jeg vil gætte på, at de største af planterne vil begynde at blomstre næste forår. Og så er det jo spændende, hvordan blomsterne ser ud. Når de er selvsåede, er de krydsninger af flere forskellige planter, alt efter hvad der er i nabolaget. Så de kan være alt fra hvide til lyserøde, mørkere røde eller måske endog næsten sorte. De kan også have forskellig tidlighed, fra februar til sidst i marts for udspring. Så du har virkelig noget at glæde dig til. Du kan fint flytte planterne, så de fordeles bedre. Og så kan du takke dig selv for, at du ikke bare hakkede løs.

Juleroser har flotte blade. På det ene billede nedenfor ser man et gammelt blad, der er ved at visne væk. Julerose er en vintergrøn art, så de gamle blade, som har stået grønne hele vinteren, visner væk i foråret, når de nye kommer frem.

Du kan læse mere i artiklen om Julerose

Julerose

Her kan man se, at der er endnu flere juleroser på vej – de små planter under julerosens store blade er selvsåede juleroser, som kan plantes ud. Her står de så tæt, at det er en god ide at se, om de har rod nok til at de kan flyttes nu. Hvis de står mindre tæt, er det en god ide at lade dem stå lidt længere, inden de flyttes. Foto: Sille Christensen

Julerose

Bladene fra sidste forår visner langsomt væk i foråret, og det pynter at klippe dem af, når de nye har foldet sig ud. Foto: Sille Christensen

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad er det for en plante med vintergrønne store blade?