Har sommeren 2014 været for varm for planterne?

Tomathøsten er sølle – tomatplanterne har ingen sygdom og er blevet passet med vand og ikke for meget gødning.

Dahliaerne er ikke så frodige, som de plejer at være – er blevet passet som de plejer.

Squasherne har kun givet 2–3 stk hver.

Chilierne giver fint.

Har sommeren 2014 været for varm for planterne?

Med venlig hilsen
Kirsten Ploug, august 2014

Svar

Hvis du har vandet din planter, så tror jeg ikke, at det er varmen, som er årsagen til, at dine planter ikke giver et tilfredsstillende resultet. Jeg tror at du skal overveje forhold som vand, gødning og jordtræhed. Men på afstand er det svært at pege på, hvilke forhold, der ikke har været optimale.

Tomater elsker sol og varme, men skal også have vand. Her i min have er der masser af tomater, både i drivhus og på friland. Og dine chilier giver jo også fint. Måske har du ikke gødet nok – det kan du afgøre ved at se, om de store blade er nogenlunde lige så store i plantens top, er de små her, har planten fået for lidt gødning. Det gælder også, hvis bladene kun er lysgrønne. Hvis du dyrker i drivhusjorden, så skal den måske skiftes. Jeg fjerner hvert år 1 spand af den jord, som tomatrødderne voksede i året før og erstatter det med en spandfuld frisk kompost til at plante i. Og så skifter jeg jorden med 5–6 års mellemrum i et spadestiks dybde.

Squash skal også have både vand og gødning, og de kvitterer for, at man jorddækker rundt om planten, så de altid har en god vandforsyning. Prøv at gøde og vande dem – her kan du stadig nå at få nye frugter.

Mine dahlia har stort set ikke fået vand i den tørre og varme sommer, og de er kraftige nok. Men blomsterne visnede næsten hurtigere, end de sprang ud i de meget varme uger. Der har været færre blomster i år, men de tager måske revanche her i en lidt køligere sensommer, kan vi håbe. Jeg så den anden dag dahlia på næsten to meters højde i en have og med kæmpestore blomster. Jeg tror ikke, at det udelukkende er sommeren. Prøv næste år at flytte dem til nyt voksested, hvor det er lang tid siden at der har stået dahlia. Dyrker du dem samme sted hvert år, risikerer du jordtræthed, og så trives dine planter ikke. Måske har det også været for varmt og tørt, hvis de har stået et sted med brændende sol hele dagen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Sædskifte > Har sommeren 2014 været for varm for planterne?