Hvad er det for små gule larver i kartofler og persille?

Hvad er det for nogle små gule ormeligende larver, der går i rødderne på persille og i kartoflerne, når de er for længe i jorden, og hvordan slipper man af med dem?

Med venlig hilsen
Kjeld Sørensen, marts 2009

Svar

Her på Havenyt.dk har vi databasen Skadedyr og plantesygdomme, man kan søge i, når det gælder skadedyr og plantesygdomme. Man behøver ikke at vide, hvad skadedyret hedder, men kan søge ud fra en masse kriterier, bl.a. hvilken plante skaden er på, om det er angreb på blade, rødder, top, om skaden er gnav, visne blade osv.

Hvis man her vælger ud fra det, du skriver, foretager følgende valg:

Plante: kartoffel
Hvor på planten: Rod
Skadens art: Gnav

Så får du et søgeresultat, hvor der kun er tre mulige skadevoldere. Der kan være flere, da ikke alle havens skadevoldere er med, men de mest almindelige. Blandt de tre vil du sikkert hurtigt kunne se, at der faktisk kun er en mulighed: Smælderlarver

Du kan nu se på fotos og konstatere, om det nu også er den larve, du har problemer med. I artiklen kan du læse om larven, hvilke planter den angriber og ikke mindst, hvordan du forebygger angreb og bekæmper den. Der vil dog altid optræde smælderlarver i haver, men normalt er der få og de ødelægger kun få planter og knolde.

Men hvis du foretager en lignende søgning på persille, så kommer forslaget: Gulerodsfluens larver.

Det er måske slet ikke samme larve, du har konstatert i persillens rødder og kartoflerne. Smælderlarven er meget større og mere stiv og glinsende. Den kan antagelig godt angribe persillens rødder, hvis der ikke er andet at spise i nærheden, men normalt vælger den andre rødder – og helst græsrødder.

Med databasen kan du se på de mulige skadegørere og sammenholde dem med de skadedyr, du har i hånden og afgøre, hvilke der er tale om.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for små gule larver i kartofler og persille?