Hvad er det for nogle larver på mine bærbuske?

Jeg har læst på jeres hjemmeside om stikkelsbærbladhvepsen da mine ribs, solbær og i en lille grad stikkelsbær er blevet angrebet af nogle larver i store mængder, og de har på kort tid mistet ca. halvdelen af bladene.

Jeg synes bare ikke, at de larver, jeg har, ligner dem, I har på jeres billede. Dem, jeg fandt er ikke grønne, mere orange med sorte prikker og næsten helt sorte på ryggen.

De er mellem ca. 3 og 5 cm. Jeg har taget to billeder af en af dem, et billede larvens side og et af larvens ryg.

Larve af stikkelsbærmåler

Billedet viser, at der er tale om larver af stikkelsbærmåler

Larve på ribs

Larverne er især på ribs og solbær.

Jeg så indslag i TV Lorry i dag om nogle mærkelige larver, som har angrebet træer i Avedøre, og jeg synes, at de ligende dem, jeg har i min have. Jeg bor selv i Hvidovre. Men det kan godt være, at jeg tager fejl, og at de »bare« er stikkelsbærbladhvepselarver.

Kan I genkende, om det er stikkelsbærbladhvepselarve, eller om det er noget helt andet?

Med venlig hilsen
Irena Steffensen, juni 2010

Svar

Tak for et par gode og tydelige billeder. Larverne her er afkom af stikkelsbærmåleren, og de kan – i alvorlige tilfælde – ribbe planten helt for blade. Hvis det sker, bør man fjerne alle blomster og nydannede frugter, så planten får overskud til at danne nye (ret små) blade. Med den behandling vil buske overleve angrebet, forudsat det ikke gentager sig det følgende år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for nogle larver på mine bærbuske?