Hvad er de små mørkerøde vækster på bøgeblade?

På nogle af vores bøgehækkeplanter er der i år på nogle af bladene kommet små vækster. I starten er de lysegrønne, men efter et stykke tid bliver de mørkerøde. De er hule indeni. Det er plantevækst og ikke et skadedyr. Har i nogen idé om, hvad det er, og er det noget som skader planterne?

Med venlig hilsen
Anni Nielsen, juni 2010

Svar

Filtgalmider er nogle mikroskopisk små spindlere, der angriber en lang række planter. De fremkalder en nålefiltagtig belægning, som de skjuler sig under. Det sker ved at filtgalmiderne sprøjter et stof ind i bladet, som stimulerer bladene til at producere filtlaget. Det er således planten selv, der danner det aparte væv.

Filtgalmider

Jeg har ikke lige et billede af galmider på bøg, men her er et af galler på ahornblade forårsaget af filtgalmider. Foto: Karna Maj

Galler

Her ses gallerne fra siden. Foto: Karna Maj

Skaden er normalt minimal, men kan bl.a. på grund af misfarvningen se lidt voldsom ud.

Læs mere i artiklen Filtgalmider.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er de små mørkerøde vækster på bøgeblade?