Hvorfor er vores rødbladede bøg ikke længere rød?

Hvorfor er vores rødbladet hængebøg, Fagus sylvestris purpurea pendula, ikke rød mere? Vi købte den sidste år, og da var den fin rød.

Med venlig hilsen
Birthe Madsen, september 2011

Svar

Når rødbladede planter kommer i lysmangel, giver de køb på den luksus, det er at have farvede blade. Den røde farve skygger nemlig for lystilgangen ind til grønkornene, sådan at disse planter har et nedsat udbytte af fotosyntesen.

Svaret på det konkrete spørgsmål er derfor, at det lille træ – sandsynligvis – står i skygge fra bygninger eller andre træer, og kun hvis man kan skaffe det mere lys, vil det gendanne den røde farve, som det er arvelig bestemt til at have.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor er vores rødbladede bøg ikke længere rød?