Hvad hedder larven, der spiser mine konvaller?

Bladhvepsens larver

Larverne er gråhvide. Foto: Kirsten Hansen

Hvad er det for en larve som spiser mine kongekonvaller?

Det ser ikke ud til, at de har spist andet endnu.

Larven er grå og ca 15 mm lang. Der er mange over hele planten, og de falder let af.

Larver af bladhveps på konval

Konvalbladene er næsten helst spist. Foto: Kirsten Hansen

Med venlig hilsen
Kirsten Hansen, juni 2010

Svar

Navnet »kongekonval« er nyt for mig, men billedet ser ud til at vise den plante, der oftest kaldes stor konval eller Salomans Segl på dansk. I det botaniske fagsprog hedder den Polygonatum multiflorum.

Billedet viser en voldsom mængde grå-hvide larver, der gnaver meget og uregelmæssigt. Desværre kan man ikke se, hvor mange gangvorter de har, men det er næsten sikkert efter gnavemønstret, at der er tale om bladhvepselarver.

Når svaret bliver offentliggjort, er de sikkert allerede borte, men det ændrer desværre ikke på de lasede planter. Kan det være en trøst, at det sjældent sker flere gange i træk?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad hedder larven, der spiser mine konvaller?