Hvordan undgår vi larver inde i vores solbær?

Solbær med larve

Larven lever inde i solbærret Foto: Per Hauge Jørgensen

Jeg har et spørgmål vedr. vores tre solbærbuske. Der er små, hvide larver, der er inde i bærene, så solbærene visner, og der bliver intet udbytte i år.

Jeg har prøvet at sprøjte tidlig forår, men det hjælper ikke. Det er tredie år, det står på, så nu bliver de fældet til efteråret.

Larverne ødelægger bærrene. Foto: Per Hauge Jørgensen

Med venlig hilsen
Per Hauge Jørgensen, juni 2011

Svar

De først lyserøde og senere lysegrønne larver af ribsskudmøllet kan nu og da findes inden i solbærrene. Angrebet anses for at være sjældent forekommende og relativt harmløst – selv om det koster dette års frugthøst på de angrebne buske. Dyrene overvintrer på gamle solbærgrene, så sørg for at få fjernet alle grene, som er mere end 3–4 år gamle. Det kan passende gøres i januar–februar.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan undgår vi larver inde i vores solbær?