Hvad kan jeg gøre ved brune pletter på kastanjeblade?

Træets brune pletter skyldes en minermøllarve.

Hen på sommeren kommer der brune pletter på det lille kastanjetræ. Foto: Marianne Højte

Jeg har en mini kastanie (kender ikke anden betegnelse). Den er utrolig flot både sommer og vinter – den har flade grene, som er en pryd hele vinteren.

Men når vi når den varme tid, kommer der utøj i bladene – der kommer brune pletter, og nu er træet ikke særlig kønt.

Kan nogen hjælpe med, hvad det kan være, og hvad man kan gøre?

Kastanjeminermøl er skyld i de brune bladepletter.

Blade med de brune pletter. Foto: Marianne Højte

Med venlig hilsen
Marianne Højte, august 2011

Svar

De brune pletter er resulatet af et besøg af kastanjeminermøllets larver. Det er en ret ny skadegører i Danmark, og de fleste hestekastanjetræer er efterhånden angrebet i større eller mindre grad. Desværre svækker de gentagne angreb langsomt træerne, og indtil videre ser det ikke ud til, at der er naturlige fjender, som finder denne nye fødemulighed. Det sker tilsyneladende heller ikke i de europæiske lande, hvor man har haft problemet i flere år end i Danmark.

Der er få muligheder for at gøre noget ved det, når det gælder store træer. Men med dit lille træ kan du effektivt indsamle alle de visne blade straks de falder af træet, så pupperne fjernes med bladene, inden de når ud i jorden, hvor de vil overvintre. Hvor stor effekt, det har, vil afhænge af, om der er andre kastanjetræer i nærheden, hvorfra nye sværme af kastanjeminermøl kan komme og lægge æg på næste års blade. Men du kan da prøve metoden.

Læs mere i artiklen Hestekastanjeminermøl.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad kan jeg gøre ved brune pletter på kastanjeblade?