Hvordan holder jeg vilde kaniner ude af min have?

Jeg har et stort problem med vilde kaniner. De æder mine porrer, bønner, blomster m.m. Jeg har hegn om haven, men det bider de i stykker, selv hønsetråd. Det er næsten håbløst, jeg kan lige så købe de grønsager, for frø er jo dyrt.

Har du en løsning på at holde vilde kaniner ude af min have? Min nabo har samme problem. Jeg har ringet til Tønder Kommune, og de må skyde dem før og efter solnedgang, men endnu hjælper det ikke. Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Egon Andersen, juni 2012

Svar

Det er ikke sjovt at have dyr, som æder løs i haven, når man har gjort sig stor umage med at have en flot og produktiv have. Jeg har prøvet det med rådyr, fasaner og harer på et stykke landbrugsjord, hvor jeg dyrkede grønsager. Man bliver ked af det og mister lidt lysten. Men som haveejer er man jo også lidt stædig, vi har jo lyst til at dyrke vores have og vil have den i fred.

Du skal være glad for, at Tønder Kommune overhovedet tager affære, mange kommuner melder hus forbi. Hvis I er flere haveejere, som er generede, så saml evt. underskrifter, hvor I opfordrer kommunen til at gøre en indsats. Hvis du bor i nærheden af Vadehavet, er vildkaniner også et problem for sikkerheden med digerne. Her på Lolland var der for nok ca. 20 år siden pludselig mange vildkaniner ude ved digerne, og da blev der gjort en effektiv indsats i vores lille kommune Rudbjerg dengang – vi har diger på over halvdelen af kommunens omkreds.

Ejere af landbrugsjord kan søge om tilladelse til regulering af en bestand af vildkaniner, så måske skal I prøve at snakke med de omkringliggende landmænd. Se også Naturstyrelsen informationer om Vildkaniner

Jeg har været på besøg i Wales på CAT (Center for Alternative Technology), hvor de også har haver. Her havde de et stykke grønsagshave, som var hegnet mod vildkaniner. De brugte et ca. 1 m højt orange hegn af et vævet materiale – lidt i retning af det poser vi får kartofler, løg m.m. i. Jeg spurgte kun, hvorfor de havde sat det grimme orange hegn op i de ellers pæne omgivelser og fik svaret, at det var nødvendigt for at holde de vilde kaniner ude. Ikke om det var bedre end andet. Måske er det bløde hegn, som ikke var strammet helt op, mere effektivt, hvis kaninerne ikke kan komme til at bide i det, når det giver efter.

Du kan læse mere om vildkaniner og deres udbredelse i Danmark i artiklen Vildkanin

Måske er der andre brugere her på Havenyt, som ser det her, som har erfaringer med at holde vilde kaniner ude af haver.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan holder jeg vilde kaniner ude af min have?