Kommer der færre angreb på kål med lilla blade?

Som noget nyt har jeg tænkt mig at dyrke forskellige slags kål – også nogle af dem med »underlige« farver, men samtidig forstår jeg, at det godt kan være et lidt vanskeligt projekt – bl.a. på grund af kålsommerfuglelarver.

Nogle har skrevet om, at de anderledes farver ikke skulle være så tiltrækkende for »skadedyrene«, andre om, at planter, som tiltrækker insekter, der netop spiser larverne, kunne være en godt idé at plante sammen med kålen.

Gode idéer til en god og farverig kålsæson modtages med kyshånd:-)

Med venlig hilsen
Mette Fog Jacobsen, januar 2013

Svar

Kål er en fantastisk grønsag, som burde dyrkes mere i vore haver.

Det er rigtigt, at der er problemer med kållarver, som kan æde bladene helt af kålplanterne, hvis man ikke gør en indsats for at minimere problemet. Det kan gøres enten ved at overdække med insektnet fra plantning og til høst, eller ved at pille larver af med håndkraft. Det sidste skal gøres 1–2 gange om ugen, og med få planter er det overkommeligt. Hvis man er heldig sørger hvepsene for at æde æggene, efterhånden som kålsommerfuglene lægger dem, og så ser man stort set ingen larver.

Kål med lilla blade bliver efter mine erfaringer lige så angrebet af kållarver som de grønne. Men de er flotte og giver et flot kålbed. Man kan få både grønkål, rosenkål og spidskål i rødlilla nuancer.

Der er ikke så mange insekter ud over hvepse, som æder kållarverne. De kan æde en kållarve på 5–10 minutter.

Jeg vil anbefale dig at dyrke spidskål, som er en hurtig afgrøde. Både spidskål og sommerkål kan man forkultivere og plante ud først i maj måned, og begge slags vil kunne nå at danne hoved, inden kålsommerfuglene bliver et alvorligt problem. Vinterkål sætter hoved senere, og her er det en fordel, hvis man vælger en sort, som hurtigt danner et kompakt hovede. Det gør f.eks. hvidkålssorten Marner Lagerweiss og rødkålssorten Rodynda. Begge kan holde en god brugskvalitet helt frem til foråret, hvis de opbevares køligt og frostfrit. Vinterrosenkål og grønkål kan stå ude i haven hele vinteren og høstes efter behov.

Læs artikler om at dyrke kål

Held og lykke med kålbedet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kommer der færre angreb på kål med lilla blade?