Er det dyr, som æder toppen af jordbær og roser?

Vi har de sidste uger oplevet at flere jordbærplanters blomster har mistet toppen, derefter har nogle af vores tornede roser mistet blomsterknopper? Det ser fuldstændig ud, som de er afklippet med et meget fint snit. Talte først, om det ku være dræbersnegle, men tror nu, det kan være et dyr. Har I et bud på dette? Og har I et forslag til, hvordan vi kan undgå at miste flere toppe?

Med venlig hilsen
Janni Schmidt, juni 2014

Svar

Det lyder mest som rådyr – netop roser og jordbær er deres favoritter i haver.

Jordbær kan I overdække med jordbærnet. Det måtte jeg gøre året rundt i en grønsagshave, hvor rådyrene spiste med. Ellers var der slet ingen jordbærplanter. Roserne er det sværere med. Hvis i har mulighed for det, så hegn haven ind i den retning, hvor I forestiller jer, at rådyr kan komme fra. Ofte er det ikke nødvendigt at hegne hele haven ind.

I Økologiens Have i Odder har de haft held med at hænge friske fåreuldstotter op i buskene. Det har fået rådyrene til at undgå buskene. Men det virker ikke alle steder. Og uldtotterne skal fornys med mellemrum.

Prøv også at læse artiklen Rådyr i haven og se Spørgsmål om rådyr.

Rådyr er et stigende problem i haverne, og kun landmændene i forening med jægere har nøglen til at begrænse antallet af rådyr på marker omkring landsbyer og haver. Men meningerne er delte – mange nyder at se de smukke dyr i haven og deler gerne med dem.

En ting er sikkert, hvis det er rådyr kommer de igen, når først de har fundet et sted med lækre planter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det dyr, som æder toppen af jordbær og roser?