Hvilke planter kan rådyr ikke lide?

Kære Ekspertpanel

Et evigt tilbagevendende problem nu til foråret. Vi bor i en gammel nedlagt frugtplantage omkranset af skov og marker, hvilket betyder, at vi hver dag får besøg af masser af rådyr i haven. Hvilke planter kan rådyr ikke lide? Det er jo ikke meget, vi kan have i fred! Og indhegne haven kan der ikke være tale om, da vi også selv gerne vil have lidt bevægelsesfrihed!

Med venlig hilsen
Karen Olesen, marts 2002

Svar

Vi har lavet en søgning på Google og fandt følgende tre sider med oplysninger om planter, som skulle være rådyrsikre.

Det norske website Hus, hjem og hage havde en artikel om problemer med rådyr i haven. Heri er følgende liste over planter, som rådyr ikke er så vilde med:

  • Abelia
  • Achillea filipendulina
  • Aesculus
  • Ageratum
  • Aquelegia
  • Aralia sieboldii
  • Artemisia tridentata
  • Berberis trifloliolata
  • Buddleja
  • Buxus microphylla
  • Cornus
  • Cornus stolonifera
  • Cosmos
  • Cotoneaster dammeri
  • Crataegus laevigata
  • Daphne
  • Delphinium
  • Digitalis
  • Eleagnus ssp
  • Gelsemium sempervirens
  • Hellebore ssp (julerose ikke hybrider)
  • Humle
  • Hypericum ssp
  • Ilex cornuta
  • Kniphofia
  • Lavendel
  • Lupin
  • Nerium oleander
  • Rhododendron (ikke hybridene)
  • Romneya coulteri
  • Rosmarin
  • Rudbeckia hirta
  • Salvia greggii
  • Salvia romeriana
  • Santolina ssp
  • Semper vivum ssp
  • Senecio cineraria
  • Sophura secundiflora
  • Syringa
  • Tagetes
  • Timian
  • Verbena
  • Vinca rosea

På svenske Funbos Plantskola’s website har vi ligeledes fundet en oversigt over rådyrsikre planter.

På Orgon State Universitys Website har vi også fundet artiklen Deer-resistant Ornamental Plants.

Alle planteopgivelser findes på disse sider med latinske navne, så der kan ikke ske forvekslinger. Hvis du ikke har opslagsbøger, så brug Googles billedsøgning – her kan du søge på billeder af den enkelte plante.

Vi kan så kun håbe, at danske rådyr er enige i udlandets erfaringer.

I 2010 er der kommet en artikel på Havenyt om rådyr i haver – se artiklen Rådyr i haven.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilke planter kan rådyr ikke lide?