Hvordan undgår jeg larver i mine Opalblommer?

Jeg har et Opal blommetræ. Næsten alle mine blommer har en lille sort prik, og så er der en lille larve inde i blommen. Hvad kan jeg gøre for at forhindre det?

De første år, vi havde træet, havde vi ingen problemer. Træet er 7 år.

Med venlig hilsen
Svend Åge Pedersen, maj 2011

Svar

Synderen er blommebladhvepsen – eller rettere dens larver.

Du kan læse mere om blommebladhvepsen i artiklen Blommebladhveps. Her kan du også læse, hvad du kan gøre for at minimere antallet af blommebladhvepse, så problemet bliver mindre næste år. Indsamling og fjernelse af de angrebne blommer er den vigtigste forholdsregel, men der er også andre metoder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan undgår jeg larver i mine Opalblommer?