Er det skjoldlus – og hvad gør vi?

I ville vel ikke være søde at hjælpe os med at finde ud af, hvad dette her er. Vi har slået op i Gyldendals store havebog, og det ligner efterladenskaber fra skjoldlus.

De har primært angrebet vore store hortensiaer, der pludselig døde i løbet af ganske få dage her for nogle uger siden. Vi har gravet planterne op og smidt dem væk, men vil gerne vide, om vi risikerer, at bæsterne overvintrer i jorden. Hvad skal vi i så fald gøre?

Skjoldlus

Skjoldlus på stor hortensiabusk. Foto: Peter Kjærulff

Skjoldlus på hortensia i potte. Foto: Peter Kjærulff

Skjoldlus på vissent blad. Foto: Peter Kjærulff

Med venlig hilsen
Pia og Peter Kjærulff, september 2014

Svar

Der er ikke tale om »efterladenskaber«, for billederne viser nemlig skjoldlusene selv. Efter størrelsen og den hvide voksbeklædning at dømme, må der være tale om den såkaldte magnolieskjoldlus, Neolecanium cornuparvum, der kan angribe masser af planter.

Dens yngel forlader den døde moders skjold her hen på efteråret for at finde nye steder at slå sig ned, så kuren med at grave det hele op og fjerne det, er den helt rigtige.

Skjoldlusene er sandsynligvis kommet med planterne fra plantehandleren, men de kan dog også stamme fra bytræerne, som er synligt inficerede i Københavnsområdet.

Se også artiklen Skjoldlus, der handler om skjoldlus generelt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det skjoldlus – og hvad gør vi?