Hvad gør vi ved skjoldlus på vin i drivhuset?

Vi købte i oktober en vin og plantede den i vores drivhus, hvor der i forvejen er vine. Da vi kom her til foråret, og de gamle vine begyndte at skyde, skete der ikke rigtigt noget med den nye, og vi undrede os. Den har dog den sidste månede skudt ca. 25 cm men stoppede igen. I weekenden blev vi opmærksomme på, at den var fuld af myrer og kunne se en masse buler på stammen.

Fandt ud af, at den var smækfyldt af skjoldlus. Vi vidste ikke bedre og har haft fingrene i den og muligvis derefter rørt ved vores store flotte vinplanter ved siden af. Vi er nu rigtig bange for at de er smittede og er meget ærgelige, da de aldrig har haft noget sådan.

Hvornår og hvordan ser vi, om de er blevet smittede?

Vi mener jo, at de skjoldlus må være kommet med den nye plante, men planteskolen siger, at de ikke har haft nogle problemer og frasiger sig at kende til det. Men hvor stor mulighed er der for at sådan en ny plante har haft det med fra planteskolen? Og hvordan er den så ellers blevet smittet? Den står allerbagerst i drivhuset og foran ved døren står en meget stor vin – så mærkeligt, hvis noget udefrakommende skulle starte på en unseelig lille vin – men hvad ved I om dette?

Og hvad nu? Vi har brændt den vin med skjoldlus, men kan vi plante en ny vin, der hvor den gamle stod uden fare for smitte. Vi forstår jo, at det ikke burde kunne smitte via jord.

Mange hilsner med håb om I kan svare.

Med venlig hilsen
Hanne Saksager, maj 2009

Svar

Skjoldlus kendes først og fremmest på de skjoldformede lus, men der findes et vandrestadie, hvor lusene ikke er så lette at se. De vil dog altid afsløre sig på de klistrede, sukkerholdige ekskrementer, som tiltrækker myrer.

Vin har en meget trævlet yderbark. Den bør man fjerne på alle de gamle stængler. Derefter skal alle træagtige stængler skrubbes igennem med en stiv børste for at fjerne de voksne skjoldlus. Endelig skal skud og blade sprøjtes med en sæbeopløsning (læs: sæbe – og ikke sulfo!) for at dræbe de unge, vandrende lus. Husk at skylle med rent vand 20 minutter senere. Behandlingen kan med fordel gentages til vinter efter beskæringen, hvor grensystemet er mere overskueligt.

Hvis planteskolen frasiger sig ansvaret, er det meget vanskeligt at stille krav til dem efter så lang en periode. Det understreger, at man altid skal kigge sine planter grundigt efter, før man planter dem derhjemme.

Man kan læse mere om skjoldlus i artiklen Skjoldlus.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør vi ved skjoldlus på vin i drivhuset?