Hvordan bekæmper man stankelbenslarver?

Vi er meget plaget af stankelbenslarver.

Er der en effektiv måde at bekæmpe dem på?

Med venlig hilsen
Jørn Therkelsen, august 2021

Svar

Stankelbenslarver lever overvejende af græsrødder, men de angriber også rodfrugter, ikke mindst kartofler.

Bekæmpelse af aktuelle angreb er at udvande nematoder mod de små stankelbenslarver i de sidste tre uger af september og lidt ind i oktober, hvis vejret er til den lune side. Du kan finde firmaer, der sælger nematoder ved at google »Stankelbenslarver nematoder«.

Det er dog også vigtigt at forebygge.

Det er fornuftigt at sikre, at der er godt dræn under græsplænen og køkkenhaven. Larverne er følsomme overfor fugt, og de vil være væsentligt færre i en veldrænet jord. På fugtig eller leret jord kan man i den forbindelse med fordel topdresse med filtergrus om foråret.

I køkkenhaven kan det desuden være en god idé, at holde vegetationen i det kommende kartoffelbed høj fra sidst i juli til midten af september, hvor æggene til stankelbenslarverne bliver lagt, da stankelbenene vil have sværere ved at lægge æg mellem de høje planter. Dette kan eventuelt gøres ved at plante grøngødning så tidligt, at den står høj i august.

Fugle og især stære og kragefugle er effektive bekæmpere af stankelbenslarver, så det er også en god idé at indrette haven, så den tiltrækker mange fugle med adgang til vand og gode føde- og redemuligheder. Det gælder også rovbiller, løbebiller, snyltehvepse og andre insekter, som kan æde en betragtelig del af stankelbenslarverne, hvis man sørger for at lave gode forhold for disse insekter i haven.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper man stankelbenslarver?