Hvad har spist æbletræet?

Jeg har 1 hektar plantet med æbletræer, hvor jeg har ladet græsset gro for at give bedre vilkår for insekter. Der ligger et lille engstykke i forbindelse med marken, hvor der er mange mus og rotter.

Der har denne sommer faldet ganske lidt regn lige præcis der, hvor jeg bor, så jeg har udlagt vanding til æbletræerne. For at være smart har jeg derefter lagt ukrudtsdug og græsafklip omkring træerne. Det har dog været en dum ide…

Jeg er gået i gang med at rydde for alt vegetation på hele jordstykket og har set flere 100 mus flygte fra havetraktoren. Det er helt vildt, der kan være så mange mus på det lille areal.

Det der dog undrer mig er, at en del af de træer, som er gået ud, ser ud til at være spist af mosegrise. Jeg bor på Bornholm, hvor der ikke skulle være mosegrise.

Jeg har ikke kunne finde ud af, om mus skulle være interesseret i rødderne og kunne have gravet sig ned til dem for at spise dem. Spiser rotter også rødder, som en mosegris, og er det rotter, som har taget for sig?

Med venlig hilsen
Søren Callesen, oktober 2022

Svar

Kære Søren,

Du er desværre ikke den eneste, der oplever mange mus i æblehaver. De trives i det lange græs blandt frugttræerne, og de kan godt finde på at gnave af stammerne.

Ifølge Boi Jensen fra frugttræsplanteskolen »De gamle sorter« kan det godt ligne museskader på billedet, når nu I er forskånede for mosegrise på Bornholm. Som Boi fortæller, er mus vældig gode til at gnave i barken, hvis de får lov at sidde uforstyrret og helst under jorden i et lille »musehus«, så det må der aldrig være ved barken.

Bois forslag er at hænge fåreuld i træet, det kan gnavere ikke lide. Men det skal fornyes med jævne mellemrum, omtrent hver anden måned. Der fås også barkbeskytterrør i genbrugsplast, der kan sættes på træet ved plantning, og de skal 5 cm i jorden. De bør tilses en gang årligt for at sikre, at de ikke går i forbindelse med barken og kvæler træet.

I Tåsinge Frugthave har de oplevet samme problem som dit med mus, og her har de valgt at holde græsset kort omkring frugttræerne og opsætte høje pæle og uglekasser for at lokke rovfugle til. Det har begrænset mængden af mus. Derudover er stammerne på de unge træer beskyttet med metalnet eller plastikrør. Det beskytter også mod haregnav.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad har spist æbletræet?