Hvilke forholdsregler skal jeg tage, hvis jeg får planter fra en have med dræbersnegle?

Jeg har fået tilbudt nogle storkenæb fra en have, hvor jeg ved, der findes iberiske skovsnegle. Da jeg hidtil (7–9–13) ikke har set nogen i min egen have, er jeg lidt nervøs for at få æg/små snegle med. Hvilke forholdsregler skal jeg tage, når jeg får planterne?

Med venlig hilsen
Sissel Bagge, maj 2003

Svar

Du er en modig kvinde, men hvo intet vover…

Hvis du meget gerne vil have de planter, skal du fjerne al jorden (altså før du tager hjem med planterne) og vaske rødderne rene. Sneglene kan være meget små og mulige at overse i jorden. Der er formentlig ikke æg nu, men hvis der er, kan de i det mindste nemt ses. De er nemlig helt hvide, kuglerunde og 2–3 mm i diameter. Du skal også se bladene godt efter.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilke forholdsregler skal jeg tage, hvis jeg får planter fra en have med dræbersnegle?