Er der planter, som dræbersnegle ikke æder?

Jeg har med stor interesse læst jeres artikler om dræbersnegle. Jeg har derfor allerede – med succes – startet kampen. Jeg har valgt at klippe dem over – drøn hurtig metode, der desuden har den fordel, at ligene trækker artsfælder til – så en halv time senere tager jeg en tur igen.

Jeg vil gerne høre, om I har nogle erfaringer fra den økologiske have om, hvilke stauder/planter de ikke æder. Ved at kigge efter bladgnav og selve sneglene, så synes jeg, der er planter, jeg aldrig finder nogen i.

Vi er p.t. ved at anlægge et nyt haveafsnit, og har fået anbefalet at så lupiner – enårige – i nogle bede, der ikke skal plantes til før efteråret. Der er tale om meget tung lerjord, hvor lupinerne også skal virke som jordforbedring. Det er en tidligere mark – dyrket – som inddrages til skovagtig have. Men vil ca. 200 m² virke som en magnet på dræbersneglene?

Med venlig hilsen
Charlotte Hammer, april 2002

Svar

Du spørger, om Den økologiske Have har erfaring med planter, som de spanske snegle går uden om.

Ifølge havens gartnere er det svært at se et mønster mht. til sneglenes kræsenhed, når de vælger fødeemner. Der er så mange forskellige plantearter i haven, at der skulle laves en meget målrettet undersøgelse for at give brugbare konklusioner om sneglenes spisevaner.

Der er dog een plante, som de sidste par år har markeret sig i Den økologiske Have, nemlig hvidløg. Denne plante er sneglene så meget imod, at de helst går langt uden om den. Haven har derfor med held holdt sneglene ude af f.eks. jordbærbede ved at plante hvidløg mellem jordbærrene. I år har havens gartnere derfor valgt at sætte hvidløg i et tæt bælte rundt om hele køkkenurtehaven!

Det kniber altså med erfaringer omkring sneglenes spisevaner. I Det Danske Haveselskabs blad »Haven nr. 5« fra maj 2000 er der dog en liste over stauder, som angiveligt kun lader sig mærke svagt af snegleangreb.

Du spørger også, om 200 m² med lupin vil tiltrække snegle. Jeg tror næppe, at de ligefrem vil tiltrække naboernes snegle. Men det vil muligvis blive et skattet gemmested for mange af de snegle, du allerede har i eller nær ved haven.

I Den økologiske Have, har man altid haft mange store bede med forskellige grøngødningsplanter. Sneglene har aldrig voldt skade på disse planter, men yndet dels at gemme sig i dem i dagtimerne, dels at lægge æg der.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er der planter, som dræbersnegle ikke æder?