Hvad er det for larver der afløver min ask?

Grønne larver i min Ask!

Jeg har en ask, som snart er 100 år gammel. Den er centrum for min have, og jeg er meget glad for den.

For andet år i træk, bliver den nu spist af larver. Der er tale om små grønne (nærmest selvlysende) larver, der bliver op til 2–3 cm lange, og relativt tynde. Jeg vil tro at de er kommet som fluer, for lige inden jeg opdagede dem, havde jeg mange små fluer, som nu ligger døde omkring træet. En for en spiser de samtlige blade på træets grene, og hvis der sker det samme som sidst, vil alle blade være væk inden for 3 uger (og der mange i et træ er der er 100 år) – og min have vil være helt grøn af larver!

Larverne spiser kun blade fra ask, og min nabos 2 træer bliver lige så hårdt angrebet!

Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Lars Søby, juni 2003

Svar

Det nærmeste, jeg kan komme, er en bladhvepseart, som er kendt for at afløve liguster. Da liguster er tæt beslægtet med ask, kan det muligvis være dette insekt, som er skyld i misèren. Det passer i hvert fald med tre ting: afløvningen, de døde »fluer« (som altså er hvepse) og de irgrønne larver.

Mit gæt er, at problemet allerede er i aftagende, men det kan også fortsætte, indtil træerne er helt nøgne. Med så store træer er der i realiteten kun én ting at gøre, nemlig at fjerne pupperne. De ligger i jorden under de angrebne træer, og de kan slås ihjel ved at behandle jorden, så de tørrer ud. I må altså i gang med kultivator eller fræser i hele kronens drypzone hver 14 dag gennem resten af året, indtil frosten sætter stop for det.

I øvrigt bør I holde øje med andre, mulige fødeemner: Forsythia, liguster, syren og vinterjasmin.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for larver der afløver min ask?