Hvad bør vi gøre mod larverne i hækken?

Jeg bor i en bebyggelse, hvor vi har fjeldribs som hækplante. Den er blevet angrebet af et eller andet dyr som spiser bladene. Det er en lille grøn larve, som vi falder ned, når vi ryster buskene.

Vi er delt i to lejre, for nogle vil sprøjte med gift og andre ikke. Hvad er der rigtige? Vi har prøvet at spule bladen, men angrebet er måske for stort, idet næsten alle 20 huses hæk er angrebet.

Med venlig hilsen
Jytte Johnsen, juni 2004

Svar

En lille, grøn larve kan være mange ting, så det er ikke så let at sige, hvad det kan være for én. Derimod er det sikkert, at plagen snart hører op, for larverne vil forpuppe sig i jorden, og så slutter ædegildet. Der er altså ingen grund til at sprøjte, men så meget desto mere grund til at kultivere jorden under hækken jævnligt hen over sommeren. Det vil udtørre pupperne, så der ikke kommer et nyt angreb fra dem, når de udklækkes.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad bør vi gøre mod larverne i hækken?