Hvad gør jeg ved øresnudebiller og bladlus på roser?

Jeg ville så gerne vide, hvordan man uden brug af gift, undgår lus i roser og snudebillens »billetklip« i rhododendronens blade.

Med venlig hilsen
Lise, marts 2002

Svar

For nu at tage det enkleste først, så findes der et – ret effektivt – biologisk middel mod netop øresnudebillens larver. Det består i, at man køber og udvander parasittiske rundorme (nematoder). De invaderer larverne, æder og formerer sig derinde, og vandrer videre til næste offer. De fleste firmaer, som handler med biologiske bekæmpelsesmidler har disse nematoder til salg. Behandling kan kun foretages i maj–juni og august–september.

Noget andet er så, om det er helt forsvarligt at pudse parasitter på larverne. Hvad sker der f.eks. med larver, vi gerne vil have (sommerfuglenes larver)? Dette moralske dilemma slipper vi aldrig ud af, men det skal ikke hindre, at vi minder hinanden om, at det findes!

Undgå lus på roser

Med lus på roser er det straks meget mere besværlig at svare. Som jeg læser spørgsmålet, drejer det sig om at undgå lusene, ikke bare om at bekæmpe dem.

Med sådan et mål må man bruge flere virkemidler samtidig. Ingen af dem er nemlig i stand til at klare problemet alene. Så derfor denne lidt omstændelige opskrift:

  • Undgå, at roserne kommer i ubalance, og særligt at de kommer i kvælstofoverskud. Kvælstof (det er »N« i NPK) sætter nemlig gang i en kraftig vækst med sarte, salatagtige skud. Samtidig fremmer kvælstofoverskuddet dannelsen af aminosyrer, som er det, lusene egentlig er på jagt efter.
  • Skjul roserne blandt andre, kraftigt duftende planter. Lavendel har været på mode til formålet, men der er mange andre (f.eks. Katteurt, Fløjlsblomst, Isop, Bjergmynte, Timian, Læge-Salvie, Malurt eller Farve-Gåseurt).
  • Find og fjern lusene på vildroser i nærheden. Overbrusning med almindeligt, koldt vand er effektivt.
  • Beskyt og plej lusenes fjender: edderkopper, rovmider, svirrefluer, guldøjer, rovtæger og sangfugle.
  • Og endelig: hold øje med roserne. Alle bladlusekolonier begynder i det små med nogle få, voksne hunner. Hvis de bliver fjernet straks, når de ikke at komme i gang med jomfrufødslerne, og så kommer der ingen (synlig) luseplage.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved øresnudebiller og bladlus på roser?