Hvilke dyr får blomsterne i min kaprifolie til at visne?

Jeg har en kaprifolie, som altid har været sund, men i år er der gået noget i blomsterne, så de visner væk i stedet for at springe ud. Det er svært at se, hvad det er, men der sidder nogle sorte fluer rundt omkring.

Med venlig hilsen
Lenette Koustrup Nielsen, juni 2002

Svar

Fluerne kan være mange slags, men ingen af dem er skyld i det, du beskriver. Det er derimod larverne af en lille sommerfugl, som hedder lonicerafjermøl. De er væk igen ved slutningen af denne måned, så klip dine kaprifolier lidt tilbage, sådan at alle blomsteranlæg bliver fjernet (dér sidder æg og larver). Det vil få kaprifolierne til at sætte et nyt hold blomsterknopper, som går ram forbi.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilke dyr får blomsterne i min kaprifolie til at visne?