Hvad kan vi gøre ved solbærmøl?

Da vi købte vort hus for 8 år siden, købte vi nye ribs- og solbærbuske, da der ingen var. Disse buske har i de sidste år haft ribs- og solbærmøl, og i år er angrebet særligt stort. Vor nabos ribs, der står kun 20 m fra vore, er gamle buske, og de har ingen møl. Hvad kan vi gøre ved det? Vi plukker alle tvangsmodne bær af så snart, vi ser dem, men det er ikke nok.

Med venlig hilsen
Inger Dybdahl, juni 2002

Svar

Jeg her selv oplevet den situation, I beskriver, men i den heldige nabos rolle. De andre havde larver i bærrene, men vi havde ingen – larver altså. Årsagen var, tror jeg, at vi havde en tæt bund under og mellem buskene af en udsået blomstereng uden græs. Det så kønt ud, og det nyttede altså også. Dels skjuler det buskenes lugt, og dels har rovdyrene noget at leve og jage i, indtil de skal på arbejde med at fjerne de æglæggende møl. Så plant eller så mellem buskene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad kan vi gøre ved solbærmøl?