Hvad gør vi med alle de aflivede snegle?

Hvor gør man med de snegle, som vi har indsamlet og aflivet med kogende vand?

Vi har en lillebitte have, og har indtil nu gravet et hul i et rodehjørne nær kompostbeholderen, men der er ikke mange af den slags hjørner i vores have. Kan vi grave dem ned hvor som helst? Er der nogen forholdsregler/problemer i denne »afskaffelses«-metode? Hvis ja, hvordan så?

Med venlig hilsen
Marianne Bresson, juni 2005

Svar

Der er ikke nogle problemer ved at grave sneglene ned rundt i haven. Jeg synes det største problem ved at bekæmpe sneglene med kogende vand er, at det er ulækkert at håndtere de kogte døde snegle.

En anden mulighed, er at hakke/klippe sneglene over enten med en spade eller f.eks. en rosensaks. Fordelen ved denne metode er, at det er let at have en saks med sig rundt i haven. Det letteste er lade sneglene ligge i haven evt. lige løfte dem med saksen, og så klippe dem over, så de dumper ind i kanten af et bed.

De overklippede snegle forsvinder normalt i løbet af et par dage. Ligger de, så man kan se dem, kan de bruges som lokkemiddel, så man på samme sted kan tage endnu et par snegle, næste gang man kommer forbi. Kan man ikke holde ud at have sneglene liggende kan de ligesom de kogte snegle graves ned eller smides i kompostbeholderen.

Med venlig hilsen
Birte Buhl
Biolog, Grøn Guide i Århus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør vi med alle de aflivede snegle?