Hvad har kastet sin kærlighed på min pil?

Jeg forsøger på tredje år at dyrke lidt pil. Forleden opdagede jeg nogle store røde pletter/knopper på bladene i den ene ende af pilebedet. Pletterne er typisk ovale og i størrelse op til størrelsen på min lillefingernegl. Samtidig vrimler det med små (op til ½ cm) lange kobber-sorte »biller«. Om der er sammenhæng, ved jeg ikke. Ved nærmere eftersyn kan jeg se, at nogle af de knop-angrebne blade også bliver ædt, men det er langtfra alle.

Umiddelbart kan jeg ikke øjne noget tilsvarende i egetræet som hænger lidt ind over de yderste pil. Er det noget, der skader mine pilegrene, og hvad gør jeg i så fald ved det?

Jeg forsøger at scanne et par blade og sende.

Med venlig hilsen
Karen Enggård, juni 2005

Svar

Tak for billederne, det lettede arbejdet en hel del!

Billerne og de røde blæner har intet med hinanden at gøre. Billerne gnaver huller i bladene (indtil deres fjender finder dem!), så pletterne skyldes nogle meget mindre væsner, nemlig galmider. De lever inde i gallen, men gør efter sigende ikke nogen nævneværdig skade på træet.

Eg kan også blive angrebet af mange galledannende dyr (mider, fluer, hvepse), men de kommer ikke fra piletræer, så der er ingen fare, og du behøver ikke (og kan ikke) gøre noget.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad har kastet sin kærlighed på min pil?