Hvad der det for nogle sorte insekter, der er i græsset?

I min græsplæne er der nogle sorte dyr i spidsen af græsset. Det befinder sig i klumper rundt omkring på plænen. Hvad er det for noget og skal det bekæmpes? For der er samtidig opstået nogle brune pletter i græsplænen hvor alt græsset er gået ud! Er det de samme dyr, der får græsset til at gå ud?

Med venlig hilsen
Klaus Hviid, august 2005

Svar

Der er næppe tvivl om, at græsset er plaget af græshårmyg. De hedder, som de gør, fordi de er hårklædte, og bestemmelsen kan kontrolleres ved at undersøge, om dyrene er tæt dækket af hår. Deres larver lever af de fineste græsrødder, og det kan godt få græsset til at gå ud i pletter, netop som det beskrives her.

En eventuel bekæmpelse kan ske ved udvanding af nematoder af den type, som æder insektlarver. Det er ikke nogen 100% løsning, men det kan afhjælpe det værste.

Redaktionen har spurgt hos Biogaard Bioplant om, hvornår man skal udvande nematoderne. Græshårmyg har to generationer, og det du ser lige nu er antaglig skaderne fra første generation, og at de er i gang med at lægge æg til anden generation, hvor larverne overvintrer. Normalt findes larverne af 2. generation dog allerede i juli, så det kan måske være de voksne fra 2. generation, der klækkes tidligere end normalt. Nematoderne virker kun i larvestadiet, så de skal udvandes, når der er larver af 2. generation i jorden – på det tidspunkt er det stadig varmt nok til, at de virker. Det er derfor vigtigt, at du kan se små larver, inden du bestiller og udvander nematoderne. Larverne er uden synlige ben, bliver op til 1,5 cm lange og er brune. Nematoderne, der sælges under navnet Nemafelt, dør efter ca. 14 dage, hvis der ikke er larver, så det er vigtigt, at ramme larvestadiet. Ved udvanding af nematoder skal jorden altid være fugtig. Da græshårmyg ikke er så almindelige de fleste år, så er der ikke så stor erfaring med bekæmpelse med nematoder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad der det for nogle sorte insekter, der er i græsset?