Hvordan udrydder jeg gåsebiller i min plæne?

Hvad gør jeg for at udrydde disse biller, de har indvaderet min græsplæne?

Med venlig hilsen
Benny Bredahl, maj 2006

Svar

Gåsebillernes larver lever af græsrødder og gør især stor skade på græsarealer på sandet jord. Her midt i maj parrer de voksne gåsebiller sig om natten, hvorefter hunnerne graver sig ned – det kan de bedst på sandjord – og lægger deres æg. Larverne kommer frem 3–5 uger efter, at æggene er lagt, og æder af græsrødderne. Fugle, som leder efter larverne, giver yderligere meget synlige skader.

Man kan i et vist omfang bekæmpe larverne ved at udvande rovnematoder på det tidspunkt, hvor æggene klækkes. Der sker først i juni.

Skal man virkelig gøre noget ved problemet er det nødvendigt at forbedre den sandede jord ved at tilføre et lag kompost hvert år.

Du kan læse mere om gåsebillerne, deres livscyclus og hvordan man bekæmper dem dels direkte, dels forebygger angreb i artiklen Gåsebille i vores database med skadedyr og plantesygdomme.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan udrydder jeg gåsebiller i min plæne?