Hvad er det for en neongrøn stor larve med striber?

I en stak hækaffald fandt jeg, hvad jeg tror var en larve. Den var flot, men jeg har aldrig set sådan en før, så jeg vil gerne vide lidt om den. Beskrivelse: Ca. 6 cm lang, pegefingertykkelse, nærmest neongrøn og med lilla og hvide striber. Bagtil havde den en klo eller lignende på ca. 1 cm.

Med venlig hilsen
Mogens Andersen, august 2006

Svar

Dette er stort set et årligt tilbagevendende spørgsmål her på Havenyt.dk. Den kan virkelig få os til at spærre øjnene op. Der er ligustersværmerens larve, Sphinx ligustri. Og det er antagelig i en bunke hækaffald fra en ligusterhæk, at du fandt den.

Du kan se foto af den og læse mere om den i svaret på spørgsmålet: Hvad er det for larver der spiser bladene på vores ligusterhæk?.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for en neongrøn stor larve med striber?