Kan vi forebygge orm i hasselnødderne?

Er der noget, vi kan gøre her i foråret mod orm i nødderne. Kan vi f.eks. sprøjte jorden under træerne, for at undgå at de kommer op i træerne.

Med venlig hilsen
Jette Jensen, februar 2007

Svar

Der er flere muligheder for at forebygge at nøddesnudebillerne når frem til at lægge deres æg i de nydannede nødder.

Forebyggende metoder:

  • Den bedste forebyggelse består i at holde jorden under hasselbuskene kultiveret dybt gennem hele vinteren. Det udtørrer og blotlægger larver og pupper.
  • Man kan også lade høns gå under hasselbuskene, så de kan finde larver og pupper og man kan sørge for, at fugle, som tager de voksne biller, har skjul, vand, føde og redemuligheder.
  • Endelig kan man sørge for, at der er så stor biodiversitet i og omkring hasselbuskene som muligt. Det fremmer trivslen hos rovdyr og parasitter, som kan gøre det af med biller og larver.
  • Saml hurtigt de første nedfaldne nødder op omkring 1. september, inden larverne når at forlade nødderne og gå ned i jorden.

Du kan i vores database om skadedyr og sygdomme læse mere om nøddesnudebillen og dens livscyclus.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan vi forebygge orm i hasselnødderne?