Hvorfor er der myrer på mine pæonknopper?

Jeg har et bed med pæoner. For nylig kom der rigtig mange myrer og satte sig på knopperne. Skader de planterne? Pæonerne ser ellers sunde og raske ud.

Med venlig hilsen
Jacob Brandt Rasmussen, maj 2007

Svar

Man kan tænke sig to forskellige forklaringer på dette fænomen. Enten har visse arter eller sorter nektarkirtler på knopperne (hvad der ikke er helt ukendt i planteverdenen), eller også – hvad jeg anser for mere sandsynligt – er der et angreb i gang inde i knopperne. Det kan være bladlus, bladlopper eller cikader, der udskiller sukkerholdig afføring, som efterhånden trænger ud på overfladen af knoppen. Hvis der virkelig er et angreb, vil man se, at kronbladene på de nyudsprungne blomster er krøllede.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvorfor er der myrer på mine pæonknopper?