Hvordan bekæmper jeg myrer under en Grow Camp?

Jeg ser, at der står en masse om bekæmpelse af myrer, men min situation er nu lidt speciel, og jeg har ikke kunne finde noget svar.

Jeg har for nyligt etableret en såkaldt Grow Camp – et lukket højbed med et »drivhus« ovenpå – og nu vrimler det med myrer. Spiser de mine planter – og hvordan kan jeg bedst komme af med dem på den mest skånsomme måde?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Sophie Dam, maj 2010

Svar

Myrer har det som andre insekter: de ønsker fugtig varme. Det får de i disse indretninger, og tilmed er der en løs og let jord neden under. Derfor flytter de ind. Myrerne æder ikke af planterne, og de kan endda være med til at holde dem fri for skadedyr, men deres graven og byggen gange i jorden kan tørre rodnettet ud.

I en lignende situation kom jeg af med myrerne ved at vande grundigt med koldt vand hver dag. Det forsynede planten, og det fik myrerne til at flytte. Så prøv det.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper jeg myrer under en Grow Camp?