Hvordan forhindrer jeg, at bænkebidere spiser mine jordbær?

Bænkebiderne spiser mine jordbær i drivhuset, så snart de ved at være modne. Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Aksel Thomsen, maj 2007

Svar

Det problem må løses hurtigst muligt, så du kan få dine jordbær for dig selv. Her er to forslag:

  • Normalt spiser bænkebidere ikke frugter, de foretrækker mere bastant føde som uomsat organisk materiale. Prøv at lægge nogle håndfulde uomsat kompostmateriale ind i drivhuset og se, om ikke de skifter kost.
  • Etabler et fugtigt og mørkt gemmested et sted i drivhuset, f.eks. et fugtigt bræt, gerne i forrådnelse. Bænkebiderne vil samle sig herunder om dagen, og du kan så flytte dem ud af drivhuset.

PS. Er du sikker på, at det er bænkebidere – det kunne også være snegle? Det er jo svært at følge med i, hvad der foregår i drivhuset i de mørke timer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan forhindrer jeg, at bænkebidere spiser mine jordbær?