Hvad gør jeg ved angreb af stikkelsbærhvepsens larver?

Jeg har et problem med mine stikkelsbær- og ribsbuske. De er fyldt med stikkelsbærhvepsens larver. Der er ikke mange blade tilbage, så jeg vil gerne vide, hvordan jeg kommer dem til livs.

Med venlig hilsen
Brian Westergaard Pedersen, juni 2007

Svar

Jeg kender godt problemet. Jeg havde det for nogle år siden og det gentog sig voldsomt i to år, så aftog det, og i år har jeg ikke set en eneste – endnu i hvert fald. Jeg forsøgte efter bedste evne at få larverne til at drysse ned på jorden ved at ryste buskene, så fugle og andre nyttedyr lettere kunne få et godt måltid. Og så trådte jeg dem ihjel, som jeg kunne komme afsted med. Mine stikkelsbær er på espalier, så larverne faldt ret koncentreret.

Du kan læse flere gode anvisninger på forebyggelse og bekæmpelse i artiklen Stor stikkelsbærbladhveps og i Bladhvepse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved angreb af stikkelsbærhvepsens larver?