Er det en muteret dræbersnegl eller en helt uskyldig snegl?

Jeg er truffet på dræbersnegle i min have. De 2 første hakkede jeg over med en spade.

Derefter har jeg gravet 2 glas med øl ned i haven. Der er gået en hel del dræbersnegle i, men også nogle stykker, som er lysebrune med mørkebrune aftegninger i zigzag og med pletter som en leopard. Er det en mutation af dræbersnegle, eller er det en uskyldig snegl? Jeg har aldrig set den i min have før. Derimod har jeg en del almindelige skovsnegle, men de går ikke i øllet.

Med venlig hilsen
Annie Sørensen, august 2007

Svar

Det er en helt uskyldig snegl – der findes et par arter, som passer på din beskrivelse. Det er antagelig plettet gråsnegl eller kældersnegl, som også populært kaldes leopardsnegl. Du kan se billeder og læse mere på Naturhistorisk Museums netsted. De findes i mange haver.

Hvis du skal have held til at holde bestanden af dræbersnegle nede, så er det vigtigt, at du får dine evt. naboer med i en fælles indsats.

Du kan læse mere om bekæmpelse af dræbersnegle på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det en muteret dræbersnegl eller en helt uskyldig snegl?