Hvordan beskytter jeg unge frugttræer mod dyregnav?

Jeg formoder det er rådyr/dådyr eller lignende, der æder skudspidserner og unge blade på mine to år gamle frugttræer. Kan jeg gøre noget for at beskytte træerne – og i så fald, hvad?

Med venlig hilsen
Ingeborg Zachariassen, august 2007

Svar

Jeg har sendt dit spørgsmål videre til Hanne Søgaard, som sidder og besvarer spørgsmål på den gratis Hotline (telefonrådgivning) i Den Økologiske Have i Odder, hvor de kender problemet med både harer og rådyr. Hanne Søgaard har disse forslag til at løse problemet:

  • Rådyr og harer kan være en slem plage i haverne hvor de gnaver i mange planter. Løsningen kan være indhegning med dyrehegn i mindst 2,5 m højde. Det skal være ordentligt strammet op, så det ikke hænger nogle steder og det skal være lukket hele vejen rundt. Hele tiden.
  • En anden, og meget billigere og nemmere, løsning er at hænge uldtotter op rundt i haven. Her i Den Økologiske have bruger vi uld fra vores Gotlandske pelsfår. En knytnævestor tot uld bindes sammen med en snor (bast) og hænges op i træer og buske, på hegn eller på bambuspinde. Snoren skal være så lang at totten hænger og dingler mellem en halv og en hel meter over jorden. Fornys hvert år.
  • Rygtet siger at menneskehår skulle ha samme virkning, men det har vi ikke afprøvet. Uldtotterne er gennemprøvet gennem flere år, både her i haven og hos diverse privatpersoner. Det virker.
uldtot

I Den Økologiske Have hænger der uldtotter på træerne for at beskytte dem mod rådyr og harer. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan beskytter jeg unge frugttræer mod dyregnav?