Hvordan undgår man mos i en brolægning af natursten?

Jeg har mos i min brolægning af natursten. Hvordan undgår jeg mos imellem mine natursten?

Med venlig hilsen
Lida Ruiz, februar 2008

Svar

Mos kommer overalt, hvor der er de rette betingelser: Skygge, fugtighed, lavt pH, lavt indhold af kvælstof og overvægt af svampe i jordbundsfloraen.

Bekæmpelse og forebyggelse af mos handler derfor om at fjerne én eller flere af disse faktorer, og for tiden synes det bedste af de ugiftige alternativer at være anvendelse af specielt fugesand, som
fyldmateriale mellem stenene. Sandet er kraftigt basisk – altså anti-surt, og når man har fjernet mos og det gamle fyldmateriale (brug eventuelt en roterende kost med metalbørster) og efterfyldt med
fugesandet, vil der gå en del år, før mosset vender tilbage.

Fugesand har en pH-værdi på 10–11, så det kan være problematisk i forhold til små børn og kæledyr, men dette er ikke undersøgt.Du kan læse mere om fugematerialer i artiklen Tænk på ukrudtet, inden du lægger fliser. I artiklen Ukrudtsbekæmpelse mellem fliser er der også andre forslag til ukrudtsbekæmpelse

Du kan også finde mere information om fugesand i artiklen Ørken i fugen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan undgår man mos i en brolægning af natursten?