Hvor kan man købe plastik til at dække mod ukrudt?

Vi har læst, at ukrudt kan udryddes ved hjælp af dækning med sort plastik. Vi har forgæves henvendt os til mange byggemarkeder. Kan I oplyse mig, hvor jeg kan købe denne type plast. Vores have er stor og det drejer sig om flere meter vi skal bruge.

Med venlig hilsen
Peter Ha, november 2002

Svar

Du efterlyser en forhandler af sort plastik til afdækning af et større areal med flerårigt ukrudt. Du er gået forgæves i mange byggemarkeder, måske har du også prøvet på nogle planteskoler. For en ordens skyld prøvede jeg lige at ringe til en af landets større planteskoler. De sælger ganske vist sort plastik, men det er til små arealer. De har også bassin-folie, som kan fås i væsentlig større mål, men det bliver for dyrt, nemlig 30 kr pr m². En anden mulighed er at henvende sig til et af landbrugets grovvareselskaber f.eks. DLG og spørge efter en rulle af den sorte plastik, som benyttes til roekuler. Der er prisen pr. m² nok en helt anden.

Når du afdækker med plastik skal du være meget omhyggelig med udlægningen, sådan at der virkelig ikke kan komme lys ned. Det er også nødvendigt at tjekke gennem sommeren om der går hul nogen steder.

Der er ingen grund til at lægge plastikken ud nu – den bliver nemt ødelagt i vintervejret, og ukrudtet vokser meget lidt nu. Men inden jorden bliver varm igen skal det på – f.eks. 1. marts.

Der er i øvrigt forskellige alternativer til at kvæle ukrudtet med plastik. Én af dem er at så græs i arealet. Hvis man slår græsset ugentligt en hel sæson, vil det have samme effekt som plastdække i en tilsvarende periode. Denne metode er velegnet på større, ikke beplantede arealer.

På små arealer er et gammelt gulvtæppe meget bedre som afdækning end plastik. Jeg har f.eks. med held brugt det under en hæk, som havde en frodig underbevoksning af skvalderkål. Sådan et tæppe bliver uden videre liggende, hvor man har lagt det.

Det er godt, at du ikke tænker på flisudlægning, når det er et areal med flerårigt ukrudt. Mælkebøtter, tidsler, skvalderkål og kvikgræs (= senegræs) har ikke den ringeste respekt for flis.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvor kan man købe plastik til at dække mod ukrudt?