Hvad er det for en plante med de flotte frøstande?

Jeg har i flere år haft den her plante i min urtehave, den har fået lov at være der, fordi jeg syntes frøstandene er smukke. Nu påstår min nabo, at den kan spises. Jeg har smagt på den, den smager syrligt. Er det evt. en gammel køkkenurt?

Håber at I kan hjælpe.

Planten har hvide blomster og flotte skulper. Foto: Lis M. Jensen

Med venlig hilsen
Lis M. Jensen, juni 2009

Svar

Der er tale om almindelig pengeurt, Thlaspi arvense, der hører til korsblomstfamilien. Planten er helt ugiftig, og din nabo har ret i, at den er spiselig, selv om den ved såring kan lugte lidt ubehageligt. Arten har imidlertid en udpræget evne til at optage tungmetallerne cadmium og zink fra rodzonen. Derfor har den været i søgelyset i forbindelse med rensning af forurenede jorde. Vokser den steder med stort indhold af disse stoffer, kan dette give sundhedsmæssige problemer ved indtag af større mængder.

Almindelig pengeurt stammer naturligt fra middelhavsområdet, men er via menneskelig aktivitet spredt til snart 50 lande, hvor den flere steder giver store ukrudtsproblemer. Det gælder eksempelvis USA og Canada, hvor den giver problemer i bl. a solsikke, byg og havreafgrøder. Den findes både i tempererede og tropiske klimazoner (fra 80 grader N Br. Til 45 S Br.), men spredningen er ikke synderlig problematisk i fx Afrika på grund af klimaforholdene. Almindelig pengeurt har god konkurrenceevne og hurtig frømodning. Desuden er den fundet i bjergegne, såvel Rocky Mountains som Himalaya. Almindelig pengeurt trives på mange jorde, fra fugtig til tør jordbund, er etårig, men kan overvintre som kimplante, hvis den spirer sensommer eller efterår.

Selv om den umiddelbart er morsom at have på grund af sine karakteristiske flade skulper (frøstande), vil mit råd være at fjerne planterne. Årsagen er netop plantens potentiale som ukrudtsplante, der hidrører fra dens brede biologiske tilpasning (niche) i naturen.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvad er det for en plante med de flotte frøstande?