Kan snerler og græs sprøjte væk imellem trædebregner?

Vi har små høje med trædebregner, som hvert år skal luges for græs og snerler, som ikke er til at komme til livs. Kan man evt. sprøjte med et middel som ikke generer trædebregnerne.

Med venlig hilsen
Ellen Klinkby, april 2011

Svar

Havenyt.dk er en miljøvenlig side, og vi giver ikke vejledninger om at bruge sprøjtemidler. Jeg forstår godt din ønsketænkning, men jeg tror ikke, at du kan finde et sådant middel.

Snerler kommer man ikke helt af med, selv om bedet omlægges, rødderne går meget dybt. Græsset burde du kunne luge dig ud af, medmindre det er senegræs (almindelig kvik). Hvis det er senegræs, er der en ide i at omlægge bedet og få fjernet de lange seje rodstængler, og så meget af snerlernes rødder som muligt.

Hvis du ikke vil omlægge bedet, kan jeg kun foreslå dig at udsulte kvik og snerler ved at luge konsekvent, når de nye skud er ca. 2–3 cm store. Planterne skal nå at bruge rodenergi på at sende nye skud op, men de skal luges væk, inden de begynder at producere og sende energi tilbage til rødderne. Dermed drænes rødderne langsomt for energi. Men det kræver års konsekvent lugning at udsulte snerler og kvik på den måde. Og bedst som man tror, at nu er de væk, så kommer der måske igen enkelte nye skud, som er lette at overse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan snerler og græs sprøjte væk imellem trædebregner?