Er vorterod giftig?

Min 6-årige datter og jeg har talt om spiselige urter og planter. Derfor er samtalen også kommet op i børnehaven. En af pædagogerne har derfor spurgt mig om vorterod, som der er mange af på legepladsen er giftig – der skulle jo nødig ske uheld. Kan I anbefale materiale, evt. en netside som kan bruges til den snak med børn?

Med venlig hilsen
Helena Fabricius, maj 2003

Svar

Vorterod tilhører ranunkelfamilien og indeholder de samme giftstoffer som anemoner, ranunkler og kobjælde – for store doser af kobjælde kan give hjertestop og lammelse af åndedræt med dødelig udgang. Vorterod indeholder imidlertid kun disse stoffer i ringe mængde. Planten har været anvendt som lægemiddel. Hvor giftig vorterod er i forhold til mindre børn, er det ikke min opgave at vurdere, men børnehaven kan antagelig få et lægeligt skøn hos embedslægen.

Du kan muligvis formidle den viden til din datter, men spørgsmålet det er en god ide set i sammenhæng med andre børn. Børn i børnehavealderen er efter min mening slet ikke store nok til at skulle præsenteres for, at vilde urter kan spises. I den alder har de rigeligt at gøre med at lære grønsager og frugter at kende og lære kun at spise planter, som de voksne har sagt god for. Selv voksne mennesker har svært ved at kende forskel på vilde planter og huske hvilke, der er spiselige og hvilke man ikke skal spise.

Det er bedre at lære børnene at nyde synet af naturens mangfoldighed af planter, og at de ikke skal spises, end det er at begynde at skulle til at udrydde den mangfoldighed, som ikke bør spises.

Jeg kan henvise dig til også at læse et svar omkring børn og giftige planter – her er også en litteraturhenvisning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Er vorterod giftig?