Hvordan vedligeholder vi stenmelsstier?

Jeg mangler et godt råd til hvordan man vedligholder stenmelsstier. I dag bruger vi hakke og rive, men det er et kæmpearbejde, da vi er frivillige i en stor bypark med mange stier. Mine »kollegaer« ønsker at vi sprøjter ukrudtet væk.

Med venlig hilsen
Bente Vyff Petersen, april 2023

Svar

Kære Bente,

Jeg går ud fra, at stierne er etableret ordentligt fra starten, og stenmelet er presset hårdt sammen, så det ukrudt I skal holde fra stierne, overvejende er nyt, der kommer båret eller flyvende til.

Stenmel er et ret brugt stimateriale, da det netop kan være så sammenpresset, at nye planter har svært ved at slå rod i det. Men jeg kan forstå, at sådan er det ikke hos jer, der døjer med at holde stierne rene.

Sprøjtning med pesticider er ikke noget, vi anbefaler her på Havenyt.dk. Lugning med hakke og rive er det mest effektive, men også et stort arbejde. Gør I det jævnligt og fra tidligt forår, så ukrudtet ikke når at kaste nyt frø, burde mængden aftage. Men jeg er klar over, at i er frivillige, og ressourcerne har deres begrænsninger.

Brænding med ukrudtsbrænder eller en ukrudtsdamper, der koger ukrudtet ihjel, kan være en anden løsning.

Der findes forskellige modeller lige fra dem, man kan bære rundt til større, der kan monteres efter et mindre køretøj, der kan komme rundt på stierne, hvis deres bredde er til det. Det kan gøre arbejdet med ukrudtsbekæmpelse lettere, men skal gøre jævnligt og på det rigtige tidspunkt i forhold til planternes størrelse.

Jeg har fundet en artikel, hvor I måske kan finde inspiration. Den er af ældre dato, men der kan stadig være nyttige ting i den.

Læs mere i »Ukrudtsbekæmpelse på arealer med sten, grus og jord« >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan vedligeholder vi stenmelsstier?