Hvordan kommer vi hurtigt af med ukrudtet i vores ny kolonihave?

Vi er et ungt par som har taget kampen op med en kolonihave. Men desværre er størstedelen dækket af ukrudt. Da vi også lige har købt hus, vil vi gerne hurtigt i gang med haven. Området, hvor haven ligger, er fredet, så vi har ikke muligheder for at få de store maskiner ind i haven. Derfor ville vi høre efter et godt råd til, hvordan vi hurtigt og billigt komme af med alt ukrudten? På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Solveig Simonsen Og Lars-Ove Feldskov, maj 2005

Svar

Til lykke med kolonihaven. Det er lidt synd, at I som nybagte haveejere skal starte med en ukrudtsmark, men det er der desværre mange, der må.

Ukrudt er ikke bare ukrudt. Der er frøukrudt, som er ukrudtsplanter, som spirer fra frø, og som kun er den ene plante med et rodsystem. Jeres have kan godt se uoverskuelig ud, selv om det kun er frøukrudt. Men hvis man fjerner disse planter, kommer de ikke igen. Måske er der masser af frø i jorden, så lignende planter kan spire frem – endda i meget store mængder. Men de kan let hakkes omkuld, når de lige er spiret frem, så her der kun brug for en gravegreb til at fjerne ældre planter fra sidste år og en hakke til at hakke nyt fremspiret ukrudt om med. Det kan lægges på kompostbunken, da det på denne årstid endnu ikke har nået at sætte frø, og vil bliver omsat til god kompost til at gøde havens planter med.

Noget værre ser det ud, hvis det er flerårigt rodukrudt, som breder sig med underjordiske udløbere, og som i kraft af, at det er flerårig, har et rodsystem, hvor det gennem årene har opmagasineret masser af energi i rodsystemet. Det gør det i stand til at skyde igen og igen, selv om man fjerner de overjordiske dele hver gang, der skyder nye planter op. Her er der ikke andet at gøre end at fjerne så meget af det underjordiske rodsystem som muligt ved at gennemgrave jorden. Herefter må man systematisk fjerne alle nye planter, der skyder op, med så meget af roden, man kan få med. Det skal gøres i hvert fald et år, inden man har nogenlunde bund i det. Det flerårige ukrudt kan I komme i sorte plastsække og sætte dem til kompostering, så er I sikre på, at det ikke gror igen.

En alternativ metode til at slippe af med det flerårige ukrudt er at dække jorden med f.eks. sort plastfolie et år, så ukrudtet bruger al energien i rødderne op på at sætte nye skud under plasten. Læs tippet Væk med ukrudtet – uden at luge, hvor der samtidig dyrkes græskar på jorden.

Men inden I går i gang, skal I have en erfaren havedyrker til at fortælle jer, hvad det er for ukrudtsarter, I har på grunden. Et trænet øje vil også kunne se, om der skulle være blomster eller urter i mellem. Det problematiske flerårige ukrudt er bl.a. skvalderkål, kvikgræs, snerler, mælkebøtter og padderokker.

Det er en god ide ikke at plante stauder, træer og buske, førend I har fået fjernet evt. flerårigt ukrudt, hvorimod køkkenhave med enårige afgrøder fint kan etableres efter at jorden er gennemgravet for rødder, da man her luger og hakker hele sæsonen og kan give jordstykket en ny omgang rodfjernelse til efteråret. Det kan dog give problemer med såede rækker med små kimplanter, mens de kraftige kimplanter af bønner, valske bønner og squash ikke væltes så let omkuld af nye ukrudtsplanter, som skyder op i rækken. Udplantning af planter, f.eks. kål, porrer, majs, tomater osv. kan også lade sig gøre. Kartofler er den perfekte afgrøde til en jord med lidt rodukrudt, da de efter kort tid vil skygge for ukrudtet, og fra sidst i august, når kartoflerne er taget op, er der god tid til at få fjernet resten af ukrudtet.

I kan finde mere om ukrudtsarterne ved at søge på de enkelte arter i søgefunktionen på Havenyt.dk. Vi har også kategorien Ukrudt, hvor der er artikler om ukrudt og ukrudtsbekæmpelse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan kommer vi hurtigt af med ukrudtet i vores ny kolonihave?