Hvordan undgår vi ukrudt omkring nyplantede træer?

Vi vil i efteråret igang med at plante en hel del (1500) træer og vil gerne beskytte dem mod konkurrerende ukrudt i den første tid. Hvordan gør vi bedst det?

Vi mener flis vil være for dyrt og lugning for arbejdskrævende. Vi har en idé om at lægge et par aviser omkring hvert træ og dække med ukrudtsfri underjord (fra udgravning til husfundament). Har I en bedre idé?

Med venlig hilsen
Jens Peter Mølgaard, marts 2002

Svar

Det er måske værd at slå fast til en begyndelse, at af alle undersøgte naboplanter (ukrudt, dækafgrøder, græs, stauder) var der kun skovbundsplanterne, som ikke hæmmede træernes vækst.

Desuden kan det også påvises, at væksthæmningen kun varer, indtil træerne har etableret sig på voksestedet, dvs. 3–5 år. Derefter bliver konkurrencetrykket aftagende.

Helt nye undersøgelse viser, at det sandsynligvis er sammensætningen af jordbundens flora (bakterier over for svampe), som afgør konkurrencebetingelserne. Bakterier begunstiger markukrudt, mens svampe gavner træerne.

Men i den givne situation er idéen med aviser udmærket. De kan erstattes eller suppleres med andre lystætte materialer: pap, tagpap, gulvtækker, møbelpolstring osv.

En anden og betydeligt mere køn løsning vil være at så skovbundsstauder ud i en ring omkring hvert
træ. Det besværlige er her at skaffe frøene, men der findes både engelske og svenske firmaer, som kan levere dem.

Det fremgår ikke, om spørgerne anser kultivering og hakning for at være det samme som »lugning«.

Hvis det ikke er tilfældet, bør man ikke glemme disse mekaniske bekæmpelsesmetoder. Giftsprøjtningerne blev opfundet for at slippe for det arbejdskrævende, fysiske arbejde med renholdelse af plantekulturer. Nu opgiver flere og flere sprøjtningen, men så står mekanisk bekæmpelse tilbage som det mest effektive alternativ. Økologi fås ikke uden knofedt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan undgår vi ukrudt omkring nyplantede træer?