Hvilke klatreplanter kan gro i vand?

Jeg er i gang med at lave en lille havedam og kunne godt tænke mig, at der skal gro noget op af vores plankeværk.

Findes der klatreplanter, som kan stå i vand med rødderne?

Med venlig hilsen
John Kirketerp Rømer, august 2020

Svar

Kære John,

Mig bekendt er der ikke klatreplanter, som kan stå med rødderne i vand hele tiden. Kaprifolium Lonicera caprifolium og kaprifolium Lonicera periclymenum kan dog begge tåle at stå med rødderne i vand i perioder. Hvis du kan plante længere væk fra dammens kant i jord, der stadig er fugtig, kan du også overveje tobakspibe, skovranke eller klatrevildvin, som meget aktuelt får flotte efterårsfarver.

Hvis du gerne vil have inspiration til andre planter omkring din nye havedam, kan du eventuelt læse en af vores nyere artikler »Få mere liv i haven med en havedam«

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Karma Shop DeLuxe

Nyd den stille rislen af vand.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Vand i haven > Hvilke klatreplanter kan gro i vand?